SKOLEREJSER

Vidar Skolens rejser udgør en vigtig del af skoleforløbet. De begynder i 4. klasse med en tur på 3 dage og slutter i 12. klasse med en kunstrejse på 3 uger.

Fra 6. klasse sker en bevidst og sammenhængende progression i udviklingen af turene, således at der lægges større og større vægt på sociale færdigheder som samarbejde, koordinering, ansvar og

fællesskab, ligesom turene gradvist bliver mere fysisk krævende.

Turene i 6. og 7. klasse er opbygget således, at de skal give erfaringer og færdigheder til Laplandsrejsen i 8. klasse.

4. KLASSE

I 4. Klasse kommer eleverne for første gang på rejse med skolen. Turen går til Lejre, sagnlandet,

hvor klassen i 3 dage bor og lever som vikinger.

Vi overnatter enten i store vikingetelte eller på brikse i lerhuse. Maden tilberedes på bål og i stegegruber.

De fastboende vikinger hjælper med vejledning og gode råd. Der skal hugges brænde, hentes vand, jernet skal smedes, brødet skal bages og mange andre ting skal gøres.​

6. klasse

Er som regel en tur på 5 - 6 dage med overnatning på et vandrehjem. Herfra tager klassen på

daglige vandreture med tur-rygsæk til omkringliggende mål.

Maden bliver serveret på vandrehjemmet, men elever har selv ansvaret for at smøre egne

madpakker og for at få tilpas med drikkelse med på den daglige tur.

For mange er det den første længere rejse væk fra forældrene, og eleverne øver sig i at tage hensyn til hinanden på kryds og tværs i klassen. Øvelsen består også i at vandre i fælleskab, at have fælles spiseregler og bordskik, mm. Desuden øves kortlæsning og brugen af kompas. Geologi, historie, botanik, zoologi og dansk kan være fag som indgår tværfagligt i turen.

Fra 9. klasse og frem mod 12. klasse fokuseres på en progression i den enkeltes individuelle

møde med og forholden sig til omverdenen. I 12. klasse betragtes kunstrejsen som en individuel

dannelsesrejse.​

7. klasse

Turen kan være en vandre-, kano-, eller en cykeltur, og den er nu blevet mere fysisk krævende.

Elever og lærere overnatter 5 - 6 dage i telte, og alle transporterer selv bagage.

Der stilles større krav til samarbejde og ansvarlighed til den enkelte og til de grupper klassen inddeles i.

Grupperne er ansvarlige for indkøb og madlavning, ligesom de skal lave og overholde et på forhånd fastlagt

madbudget.

Eleverne lærer at lave mad på trangia, ligesom de lærer at klare teltlivets mange

øvrige udfordringer.​

8. klasse

Turen går til Lapland i Norge/Sverige og er med sine 11 dage den længste af turene i mellemskolen.

På denne tur går erfaringerne fra de foregående ture op i en højere enhed. Langt fra civilisationen bliver man helt afhængig af både den lille og den store gruppe, og man oplever, hvordan man ved fælles hjælp kan gennemføre en så krævende tur.

Mange oplever, hvad det vil sige at overvinde sig selv fysisk såvel som psykisk, og eleverne udvikler sig og modnes i en proces, hvor forandringerne er synlige fra dag til dag.

Turen former sig som en vandring i højfjeldet, hvor eleverne bærer deres eget 'hus' på ryggen samt alle andre fornødenheder som mad og påklædning.

Med tidligere erfaringer og færdigheder i bagagen samt den viljestyrke og åndsnærværelse der kan fremkaldes i en 8. klasse, oplever eleverne, hvordan de kan klare sig på naturens præmisser, med stærk sol, regn, sne, frost og stærk blæst.