Hjertets vej - fagplanen

Generelle synspunkter i forhold til skolens formål og værdigrundlag


Slutmål efter 9. klasse

Der er ikke udarbejdet endelige slutmål for faget.


5. og 6. klasse

På disse klassetrin begynder eleverne for alvor at rette opmærksomheden udad mod omverdenen og dens mangfoldighed, og der opstår en naturlig lyst til at udforske og afprøve de mange muligheder. Samtidig står de vante regler og normer pludselig til diskussion og fald i de unges begyndende søgen efter tilhørsforhold og identitet. Alligevel er det endnu for tidligt at gå i gang med en egentlig undervisning i seksualitet og ungdommens problemstillinger. De fleste har endnu ikke nået en sjælelig modenhed og erfaring til at kunne deltage i samtaler om sådanne spørgsmål ud fra sig selv, ligesom der ofte er en særdeles stor forskel i modenhed og udvikling.

  • Læreren forbereder sig på de kommende pubertetsår i klassen. Fordyber sig i  ungdommens problemstillingerne i samfundet og de individuelle udfordringer, der gives for de unges søgen efter en identitet. Hvordan eleverne kan hjælpes til at finde deres egen vej i den kaotiske strøm af krav, forventninger, reklamer, idoler og informationer, som nu strømmer imod dem fra alle sider.
  • I slutningen af 5. klasse kan man arrangere en weekendtur i samarbejde med forældrene i klassen. Fædrene arrangerer en tur for drengene og mødrene for pigerne. Her kan eleverne i mødet med de andres forældre opleve, hvordan den voksne verden også kan tage sig ud. At der er mange måder at gøre alting på, og at det er muligt at finde forbilleder blandt andre voksne end ens egne forældre i denne overgang fra barn til teenager. At blive bevidst om mangfoldigheden i at være kvinde eller mand ude intellektuelle forklaringer.

7. klasse

  • Det unikke menneske - hjertes vej
  • Gennemgang af pubertet og overgangsritualer og riter fra andre religioner og naturfolk
  • Interview af forældre om deres egne erfaringer som teenagere
  • Puberteten og teenageren i nutiden
  • Stereotype opfattelser af nutidens teenagere
  • Kommunikation, samarbejde og relationer
  • Gennemgang af den kvindelige og mandlige frugtbarhedscyklus
  • Hvornår begynder livet?
  • En spørgsmålskasse til elevernes anonyme spørgsmål


8. klasse

  • Det unikke menneske - hjertes vej videreføres som det underliggende tema i behandlingen af alle andre spørgsmål
  • Kønsforskelle
  • Relationsspørgsmål, f.eks.:
  • Hvad vil det sige, at være en god ven/veninde?
  • Hvad kendetegner et godt forhold mellem en dreng og en pige?
  • Hvordan håndteres gruppepres?
  • Forskellige ungdomsrelaterede emner, f.eks.:
  • Euforiserende stoffer - herunder alkohol og tobak
  • Homoseksualitet
  • Spiseforstyrrelser
  • Depressioner og ensomhedsfølelse
  • Beskyttelse mod graviditet
  • Abort
  • Petting og afholdenhed
  • Kønssygdomme
  • Voldtægt
  • Vold
  • Seksuel og følelsesmæssig udnyttelse
  • Afhængighed
  • Informationer fra teenagermagasiner
  • Junk food og sund ernæring
  • Penge og magt
  • Hvad mænd og kvinder behøver at vide om hinanden og hvorfor