Matematik

Generelle synspunkter i forhold til skolens formål og værdigrundlag


Slutmål efter 9. klasse

Efter 9. klasse skal eleverne:

  • være fortrolige med at udføre de fire regningsarter med rationelle tal, hertil medregnes også de negative tal, samt beherske den grundlæggende regning med kvadrat- og kubikrødder 
  • være orienteret om algebraens muligheder og vigtighed, når det gælder brugen af bogstaver til bevisførelse og læsning af komplicerede regneopgaver 
  • have gode færdigheder i overslagsregning, både med hensyn til hovedregning og ved brug af lommeregner 
  • have kundskaber om procentregning, proportionalitet, lineariteten y=ax+b, ekvationer, afstande, skalaer, vinkler, arealer, volumen ved hverdagskalkuler eller ved problemlæsning inden for afgrænsede emner 
  • kunne tolke, anvende og beherske grundlæggende typer af tabeller og diagrammer fremstillet i et koordinatsystem 
  • kunne udfører grundlæggende algoritmer med en anden basis end 10 og være fortrolige med simpel grundlæggende kombinatorik og klassisk sandsynlighedsregning 
  • kende til det grundlæggende i euklidisk geometri, inklusiv den vigtigste syntetiske geometri om elipser og parabler 
  • beherske Eulers polyedersætning og kunne læse simple konstruktionsopgaver af udvalgte polyeder



Delmål efter 3. klasse

Efter 3. klasse skal eleverne:

  • kende tallene og kunne tælle aldersvarende 
  • kunne skrive tallene 
  • kende til de fire regningsarter 
  • kende til titalssystemet og de første tabeller 
  • have erhvervet sig grundlæggende færdigheder i formtegning 
  • kende klokken og have kendskab til mål- og vægtenheder


Delmål efter 6. klasse

Efter 6. klasse skal eleverne:

  • beherske de fire regningsarter 
  • være fortrolige med begreberne fællesnævner og fællesfaktor 
  • have grundlæggende færdigheder i regning med brøk og decimalbrøk 
  • formå at læse elementære opgaver som hovedregning 
  • være fortrolige med håndteringen af ekstremt store og små tal 
  • have grundlæggende færdigheder i rente- og bogstavsregning 
  • være orienterede om de grundlæggende geometriske figurer således, at de kan tegne dem og redegøre skriftligt for, hvordan de tegnes. 
  • Have grundlæggende færdigheder i areal og volumenberegning



Faget i klasserne og fagplanen
1. klasse

  • rytmer som grundlag for alt talbehandling 
  • kvaliteten i de enkelte tal fra 1 til 12 
  • tælle i rytmer, tallene fra 1 til 20 
  • indføring af de fire regningsarter 
  • øvelser i regning, primært hovedregning 
  • indføring af symbolerne for de romerske og arabiske tal 
  • formtegning ud fra talkvaliteterne


2. klasse

  • rytmiske talrækker videreføres og udvikles til tabellerne 
  • talrækken udvides til 1000 
  • de fire regningsarter videreføres både skriftligt og som hovedregning på analytisk vis (fra helheden til delene). 
  • formtegning: symmetriske former, de første formforvandlinger


3. klasse

  • de fire regningsarter øves til en vis sikkerhed, den syntetiske gængse regneform indføres 
  • titalssystemet, cifferplacering og mente 
  • praktiske opgaver 
  • mål og vægt, benævnte tal, klokken 
  • den lille tabel 
  • formtegning: komplicerede symmetriformer, indre og ydre rum i figurerne


4. klasse

  • brøkregning er årets tema 
  • træning i grundlæggende regnefærdigheder, både hovedregning såvel som skriftlig regning 
  • decimalsystemet 
  • vægt på praktiske opgaver, mål og vægt uddybes 
  • faktorisering indføres, tabeller øves 
  • formtegning med vægt på linjer der skærer hinanden og på det æstetiske udtryk

5. klasse

  • konsolidering af de fire regningsarter 
  • repetition af brøkregning, indføring af regnereglerne, tabeller øves 
  • overgang til decimalbrøk 
  • fortsættelse af praktisk regning, mål og vægt, flade og volumen 
  • formtegningen afsluttes med overgangen til frihåndsgeometri


6. klasse

  • repetition af regneregler, brøkregning og decimalbrøk 
  • praktisk regning, fladeberegning (se geometri) 
  • procentregning og rentesregning 
  • simpelt regnskab 
  • indføring af bogstavsregning, formler for rente og flademål 
  • udvikling af elementær algebra frem til parenteser og potenser 
  • for øvelser til ligninger med udgangspunkt i praktiske opgaver 
  • Geometri 
    • symmetriske former med overgang til grundkonstruktioner med passer og lineal 
    • vinkelkonstruktioner med cirklen som grundlag 
    • enkle trekantskonstruktioner, regulære mangekanter 
    • fladeindhold for rektangel og trekant 
    • cirklen, forholdstallet pi, omkreds og fladeindhold 
    • Pythagoras' sætning, kun geometrisk


7. klasse

  • potenser af hele tal, introduktion af kvadratrod og kubikrod 
  • indføring af negative tal 
  • bogstavsregning med parenteser, multiplikation, faktorisering m.m. 
  • kvadratsætningerne 
  • simple lineære ligninger 
  • praktiske opgaver med det nye stof 
  • Geometri 
    • grundlæggende cirkelgeometri, vinkelforhold og konstruktioner 
    • trekantsgeometri, kongruens og ligeformethed, transformationsprincipper 
    • grundlæggende om geometriske steder 
    • pythagoras-sætning med tilknytning af areal 
    • perspektivtegning


8. klasse

  • repetition af algebra især faktorisering og brøk 
  • potenser, kvadrattal og kvadratsætningerne 
  • kvadratrod og kubikrod 
  • algebra og ligninger videreføres 
  • repetition og øvning af alt tidligere gennemgået stof 
  • Geometri 
    • volumen, areal og forskellige konstruktionsopgaver 
    • pythagoras-sætning videreføres til praktisk anvendelse 
    • diagrammer som forberedelse til koordinatsystemet


9. klasse

  • talsystemets udvikling 
  • mængdealgebra, kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsberegning 
  • proportionalitet, den rette linje i koordinatsystemet 
  • ligninger, formellære, andengradsligninger 
  • interpolation, tilnærmelsesværdier og inkommensurable størrelser 
  • Geometri 
    • analytisk geometri, keglesnitgeometri 
    • praktiske problemer i forbindelse med polyeder