Tysk - fagplan

Generelle synspunkter i forhold til skolens formål og værdigrundlag



Slutmål efter 9. klasse

Ved slutningen af 9. klasse skal eleverne

  • kunne forstå talt tysk om kendte og ukendte emner fra dagligdagen 
  • kunne deltage i samtaler om dagligdags emner og andre kendte forhold 
  • i et enkelt sprog kunne berette, både mundtligt og skriftligt, hvad han/hun har hørt, læst eller oplevet 
  • kunne anvende tysk i mødet med en person, der har tysk som modersmål 
  • kunne løse og tilegne sig indholdet i fortællende og beskrivende tekster samt uddrage fakta af en faglig tekst og gengive dette mundtligt på forståelig vis 
  • kunne formulere sig skriftligt i enkle former i fx meddelelser og breve 
  • have tilegnet sig almen viden om samfundsforhold, kulturtraditioner og livsvilkår i de tysktalende lande 
  • kunne anvende ordbog og søge viden gennem andre medier 
  • kunne anvende viden om centrale grammatiske områder med hensyn til den sproglige form 
  • kunne anvende retstavning og tegnsætning således, at meningen i en tekst bliver tydeligtgjort


Delmål efter 3. klasse

Ved slutningen af 3. klasse skal eleverne

  • have beskæftiget sig mundtligt med sproget gennem sang, leg og recitation og derved har fået opbygget et ordforråd


Delmål efter 6. klasse

Ved slutningen af 6. klasse skal eleverne

  • kunne forstå tydelig og enkel tale 
  • kunne udtrykke sig i enkle samtaler om dagligdags ting 
  • kunne forstå enkle digte, fortællinger og tekster 
  • kunne gøre sig forståelig med skriftlige meddelelser o.l. 
  • kende til de mest almindelige livsvilkår i de tysktalende lande 
  • kende til den første grundlæggende grammatik


Faget i klasserne - fagplanen

1. klasse

  • igennem sang, bevægelse og recitation leges sproget ind 
  • et ordforråd hentet fra de nære omgivelse opbygges gennem lege, bevægelser, små skuespil og improvisationer 
  • eleverne opfordres til at have korte samtaler på eget initiativ


2. klasse

  • arbejdet med sang, bevægelse, recitation og drama videreføres fra 1. klasse 
  • gennem samtaler øves brugen af modsætninger i sproget som ja og nej, jeg og du, spørgsmål og svar 
  • ordforrådet udvides med ord fra barnets daglige omgivelser, såsom skolen, hjemmet og familien


3. klasse

  • vers, sange og digte skrives i et arbejdshæfte. Alle tekster illustreres med farverige tegninger 
  • arbejdet med sang, bevægelse, recitation og drama fortsættes 
  • ordforrådet udvides nu også med mindre tekster


4. klasse

  • grammatikken introduceres mere bevidst. Udsagnsordets nutidsformer, flertalsendelser, mm 
  • drama og recitation individualiseres mere 
  • skrive små stile og fortællinger om kendte ting 
  • højtlæsning af kendte og forberedte tekster 
  • orddiktat introduceres


5. klasse

  • grammatikken videreføres 
  • ordforrådet opbygges gennem leg og læsning af lette tekster 
  • diktat 
  • samtalen øves fortsat


6. klasse

  • grammatikken videreføres fra 4. og 5. klasse, gerne med sammenligninger mellem forskellige sprog 
  • diktater med ukendte tekster 
  • recitation og skuespil bliver stadig mere individuelt


7. klasse

  • analytisk overblik over grammatikken indtil nu 
  • regelmæssige og uregelmæssige verber 
  • recitation af længere ballader og dramatisk arbejde med længere skuespil, rollespil og sketcher 
  • ordbøger introduceres i forbindelse med oversættelse af tekster 
  • samtale og læsning især om landet og samfundet

8. klasse

  • overblik over grammatikkens hovedpunkter, verbets former og tider, direkte og indirekte tale 
  • adjektivernes og adverbiernes sproglige kvaliteter øves 
  • diktater, længere stile og skriftlige opgaver 
  • genfortælling, samtale og læsningen øves videre


9. klasse

  • grammatikken repeteres og kompletteres yderligere i forhold til grundlæggende regler  
  • det personlige skriftlige udtryk øves gennem længere stile 
  • det personlige mundtlige udtryk øves gennem fremlæggelse af noveller, tekster og samtaler om disse 
  • læsning, oversættelse og fremlægning af tyske noveller, tidsskrifter, avisartikler og digte