Håndarbejde - fagplanen

Generelle synspunkter i forhold til skolens formål og værdigrundlag


Efter 9 kl. skal eleverne:

  • som resultat en tålmodig øvning have opnået en kunnen med hænderne
  • have opøvet fornemmelse for og kundskaber om materialer og kvalitet
  • kunne følge skrevne instruktioner
  • kunne samarbejde med kammeraterne
  • kunne vurdere egne resultater i forhold til indsatsen
  • kunne strikke, hækle, sy i hånden, brodere korsting, brodere i frit naturalistisk og i abstrakt geometrisk formsprog
  • efter mønstre, have syet fx et forklæde, en skjorte eller lignende på symaskine. Have udført ændringer og/eller fremstillet dragter i forbindelse med 8. klasses skuespil


Faget i klasserne - fagplanene

1.klasse

  • Temaet er strikning med to pinde, hvor der begyndes med at fremstille egne strikkepinde.
  • De lærer at tvinde en snor og efter en mindre 'strikkeprøve' som fx en rektangel (som monteres til en bold), strikker de ofte en dukke i retstrikning, med menneskelige proportioner i én af de fire temperamenters farver.


2. klasse

  • Temaet er hækling med luft-og fastmasker, lige og i form.
  • Emnet kan være et boldnet, en pung, en taske eller lignende.
  • At træde en nål, fæste garn på vrangen.
  • Gradvist at lære montering.


3. klasse

  • Temaet er strikning med fem pinde.
  • Opgaver hvor resultatet ikke er så let at forudsige.
  • Arbejde med uld, karte og spinde i hånden.
  • Strikke fx en hue, kasket eller lignende med et enkelt mønster over tre masker.


4. klasse

  • Temaet er korssting med orden på ret og vrangside.
  • Kunne planlægge og gennemføre et nøjagtigt broderimønster ud fra egen tegning. Motivet er ofte abstrakt geometrisk ,og stingene skal syes med præcision. Evt. spejlvendes motivet.


5. klasse

  • Temaet er strikning af ret og vrang.
  • Kunne lave oplæg og afslutning af strikningen selvstændigt.
  • Strikke mønstre.
  • Beregne mål.
  • Tænke tredimensionalt, fx i forbindelse med strikning af en hæl i en sok.


6. klasse

  • Tredimensionalt tekstilarbejde, fx syning af en elefant eller lignende.
  • Kende til navne på forskellige sting, teknikker og blive sikker i brugen af redskaber til den valgte opgave.
  • Lave skitse og mønstre.
  • Farve stof.


7. klasse

  • Tage kørekort til elektrisk symaskine.
  • Kunne følge skriftlige instruktioner på mønstre.
  • Kunne gennemskue arbejdsgangen i et arbejde fra idé til mønstre, samt færdigmontering med finesser, knapper, lynlås mm.
  • Sy en anorak til Laplandsturen i 8. klasse.


8. klasse

  • Arbejdsgangen i tekstilindustriens massefremstilling.
  • Syning af forklæde til 1.klasse med personligt broderet navn og billede på.
  • Fremstilling af kostumer til skuespillet i 8. klasse.