Lejrture / friluftsliv - fagplanen

Generelle synspunkter i forhold til skolens formål og værdigrundlag


Slutmål efter 9. klasse

Efter 9. klasse skal eleverne:

  • kunne samarbejde i grupper i naturen
  • have kendskab til regler for færdsel i naturen og vide, hvordan man værner om denne
  • kunne pakke en rygsæk med det nødvendige for overlevelse i naturen
  • kunne lave mad på primitiv vis
  • have kendskab til planlægning af ture; ernæring, påklædning, telt mm
  • kunne evaluere turen, både med hensyn til egne erfaringer og med hensyn til klassens fælles erfaringer



Faget i klasserne - fagplanen

Først fra 6. klasse sker der en bevidst og sammenhængende progression i udviklingen af turene. I de mindre klasser er det op til de enkelte klasser, hvad der gøres og hvilke ture/udflugter, der gennemføres.
Progressionen i mellemskolen sker gennem en gradvis ændring af turene, hvor der lægges større og større vægt på sociale færdigheder som samarbejde, koordinering, ansvar og fællesskab, ligesom turene bliver mere og mere strabadserende og fysisk krævende. Turene  i 6. og 7. klasse er opbygget således, at de skal give erfaringer og færdigheder til Laplandsrejsen i 8. klasse.

6. klasse
Er som regel en tur med fast overnatning på fx et vandrehjem. Udgående herfra foretages der daglige vandreture med turrygsæk til omkringliggende mål.
Maden bliver serveret på vandrehjemmet, men elever har selv ansvaret for at smøre egne madpakker og for at få tilpas med drikkelse med på den daglige tur.
For mange er det den første længere rejse væk fra forældrene, og eleverne øver sig i at tage hensyn til hinanden på kryds og tværs i klassen. Øvelsen består også i at vandre i fælleskab, at have fælles spiseregler og bordskik, mm. Desuden øves kortlæsning og brugen af kompas.
Geologi, historie, botanik, zoologi og dansk kan være fag som indgår tværfagligt i turen.

7. klasse
Turen kan være udformet som en vandre-, kano-, eller en cykeltur. Turen er nu blevet mere fysisk krævende, der overnattes i telte og alle transportere selv sin bagage. Der stilles større krav til samarbejde og ansvarlighed til den enkelte og til de forskellige grupper. Eleverne laver al mad selv i grupperne og er også selv ansvarlige for indkøb af mad og overholdelse af et på forhånd fastlagt madbudget.

8. klasse
Turen går til Lapland i Norge/Sverige og er den længste af turene i mellemskolen.
På denne tur går erfaringerne fra de foregående ture op i en højere enhed. Langt fra civilisationen bliver man helt afhængig af både den lille og den store gruppe, og man oplever, hvordan man ved fælles hjælp kan gennemføre en så krævende tur. Mange oplever, hvad det vil sige at overvinde sig selv fysisk såvel som psykisk, og eleverne udvikler sig og modnes i en proces, hvor forandringerne er synlige fra dag til dag.
Turen former sig som en vandring i højfjeldet, hvor eleverne bærer deres eget 'hus' på ryggen samt alle andre fornødenheder som mad og påklædning. Med tidligere erfaringer og færdigheder i bagagen samt den viljestyrke og åndsnærværelse der kan fremkaldes i en 8. klasse, oplever eleverne, hvordan de kan klare sig på naturens præmisser, med stærk sol, regn, sne, frost og stærk blæst.

9. klasse
Turen er formet som en landbrugstur og falder udenfor den progression, der er i de foregående ture - se havebrug og biologi