Metalsløjd - fagplanen

Generelle synspunkter i forhold til skolens formål og værdigrundlang


Slutmål efter 9. klasse

Efter 9. klasse skal eleverne:

  • kunne håndtere og omgåes de mest almindelige værktøjer og processer i smedjen



Faget i klasserne - fagplanen


3. klasse

  • I forbindelse med gennemgangen af de oprindelige erhverv stifter eleverne bekendtskab med smedjen for første gang. De får mulighed for at fremstille en fiskekrog, en simpel kniv eller lignede med passende hjælp fra smeden.


9. klasse

  • Den egentlige metalsløjd begynder på dette klassetrin og fortsættes de efterfølgende år i overskolen.

Her skal eleverne lærer at bearbejde jernet gennem varmsmedning. At smede i varmtilstand er noget, som kræver åndsnærværelse, kraftindsats og præcision. Til gengæld giver jernet mennesket de største muligheder i forhold til at fremstille værktøj og redskaber; jernet er nyttemetallet frem for noget. Men den kan også gives en smuk form, der føjer sig efter menneskets vilje. Opgaverne kan være ting som en ilddrager, lysestage, låsebeslag osv. i smedejern.

Den praktiske side af arbejdet følges hele tiden af en indføring i materialekundskab, gerne med lidt historik om metallets plads i kulturudviklingen. Særligt er det vigtigt at gøre sig jernets betydning for konstruktion af maskiner bevidst.