Pædagogikken

Den første Rudolf Steiner skole, Freie Waldorfschule, Uhlandshöhe i Stuttgart, blev åbnet i september 1919 af Rudolf Steiner selv. Direktør på cigaretfabrikken Waldorf Astoria, Emil Molt, havde formået at samle de nødvendige midler, tilladelser og praktiske forudsætninger. Begejstret for de nye sociale ideer opfordrede han Rudolf Steiner til at grundlægge en skole for både funktionær- og arbejderbørn. Rudolf Steiner holdt de grundlæggende foredrag om pædagogik for en udvalgt lærerskare og ledede skolen pædagogisk de næste fem år ved regelmæssige besøg i kollegiet. Disse foredrag og pædagogiske konferencer er blandt andet grundlaget for skolernes videre arbejde med Waldorfpædagogikken.

Ud af dette initiativ er der siden vokset en verdensomfattende skolebevægelse. Der er i dag næsten 800 skoler i Europa, USA og vidt spredt over næsten alle egne og kulturer i verden. Hver skolegrundlæggelse er et selvstændigt lokalt initiativ og foregår under vidt forskellige betingelser, og skolerne er derfor også meget forskellige.

Der er et omfattende forskningsarbejde inden for Waldorfpædagogik. Pædagogische Sektion der Freien Hochschule für Geisteswissenschaft i Dornach, Schweiz, er centrum for denne verdensomspændende forskning i og fornyelse af pædagogikken. Der kan henvises til danske og især udenlandske biblioteker og bogsalg. Der er udgivet flere hundrede pædagogiske titler, og der er mere end 20 større Waldorfpædagogiske tidsskrifter med nyheder, debat og kritik.

Internettet er en let indgang til et få et overblik over adresser og hjemmesider på institutter, forlag, skoler og nationale skolebevægelser. Se under links.

 

 

Filmen er lavet af Paul Klarskov og Hans Montelius.