Undervisningsmiljø vurdering

    Undervisningsmiljø

    En undervisningsmiljøvurdering (UMV) er et værktøj, skoler og uddannelsesinstitutioner skal bruge til at vurdere, analysere og udvikle elevernes/de studerendes undervisningsmiljø.

    En UMV består af fire faser, der begynder med kortlægning af elevernes/de studerendes undervisningsmiljø og ender med planlægning af en konkret handlingsplan.

    Alle skoler og uddannelsesinstitutioner skal udarbejde en UMV mindst hvert år.

    Undervisningsmiljøvurderingsrapport


    Skriftlighed
    Kortlægningen af skolens fysiske, æstetiske og psykiske arbejdsmiljø administreres af skolens undervisningsmiljøudvalg, som pt. består af lærer Sørren Devach. Arbejdet registreres i UMV-tiltagsrapporten, som jævnligt ajourføres. I henhold til bestemmelse om offentliggørelse vil undervisningsmiljøvurderingen have sin faste plads på skolens hjemmeside fra januar 2005.

    Det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø
    Fire fastlagte vedligeholdelsesdage, forældrerengøring og højtidsfester med praktisk vedligeholdelsesarbejde for forældre, elever og lærere, samt daglig fælles renholdning af undervisningslokaler har bl.a. til hensigt at fremme forståelsen og ansvarsfølelsen for skolens undervisningsmiljø.
    Vedligeholdelsesudvalg og inventarudvalg varetager reparationer, forbedringer og fornyelser efter skolens behov. I det forløbne år er UMV-udvalget blevet en del af denne proces ved at registrere diverse behov og ved at deltage i udarbejdelse og opfølgning af handlingsplaner.

    Det psykiske undervisningsmiljø
    Eleverne har i løbet af året behandlet emnet mobning. Dette ledte i foråret til en temadag, hvor alle klasser fremlagde forslag til initiativer på området. Her opstod bl.a. ideen om, at alle i en særlig 'guldbog' skulle skrive under på, at de ønsker en mobbefri skole.

    Elevengagement
    Både overskolens og mellemskolens har et elevråd og der er valgt elevrepræsentanterne til UMV-udvalget udnævnt. Disse bliver i henhold til gældende regler delagtiggjort i UMV-arbejdet fra nu af. Elevrådene beskæftiger sig for øjeblikket med indretnings- og trivselsspørgsmål og har bl.a. fremsat forslag til ændring af tiltaleformen i overskolen.
    Retningslinjer for elevrådene er ikke formuleret endnu, men det gøres snarest. Et elevbaseret arbejde med vurdering af undervisningsmiljøet på hele skolen lanceres af UMV-udvalget i løbet af foråret.

    Handlingsplan 2014

    Vidar Skolen har fokus på to områder:
    I mellemskolen er der en elev i hver klasse, som ikke oplever de har en voksen at gå til. l klasserne vil vi i samarbejde med klasselæreren, skabe et sådan rum i klassen i forbindelse med trivselsarbejde, at der opnås tryghed og tillid.
    Det andet område er at en del elever udtrykte, at de ikke skulle i overskolen. her sørger vi for at 8 kl så meget som muligt deltager i overskolearrangementer, foredrag, koncerter etc. Mellemskolelærere er opmærksomme på at henvise til ting i overskolen man kan glæde sig til, overskolelærere kommer på forældremøder i 7/8 kl og præsenterer stof.