Praktisk​

Rytme

​For at barnet skal få overskud til både at hvile i sig selv og til at være sammen med andre, lægger vi vægt på at barnet har en rolig og genkendelig dagsrytme, ugerytme og års-rytme.

Dagens rytme

• 7.30 - 8.45 Børnene ankommer
  • 9.00   Sangleg
  • 9.30   Hønsefødder og gulerødder
  • 10.00 Tur, herefter dagens aktivitet og fri-leg
  • 11.30 Frokost
  • 12.30 Eventyr
  • 13.00 Fri leg/og frivillig voksenstyret aktivitet
  • 14.00 Eftermiddags frugt
  • 15.20  Børnene er hentet

Ugens rytme

• Mandag - Turdag og madpakker
  • Tirsdag -  Årstidsbestemt aktivitet, grød.
  • Onsdag -  Male, Grøntsagssuppe
  • Torsdag - Eurytmi, Grøntsagspizza
  • Fredag - Årstidsbestemt aktivitet. Brød med pålæg

Årets rytme

I børnehaven holdes mange fester året rundt. Til nogle af festerne inviteres forældre og familie med. Festerne slutter som regel kl. 13 og det er meget hensigtsmæssigt at hente børnene her.

• August – Høsttur og høstfest
  • September – Mikaelsfest
  • November – Lanternefest
  • December – Adventsspiral, krybbespil og julefest
  • Januar – Helligtrekongersfest
  • Februar – Fastelavnsfest
  • Marts/april – Påskefest
  • Maj – majfest og pinsefest
  • Juni – Sommerfest (der også er farvel til de store børn, der skal i børnehaveklasse)

Mad

​Mandag -Turdag og alle har madpakker med

Madordning 4 dage om ugen

Madfar laver mad tirsdag til fredag - her serveres børnevegetarisk mad, som er fremstillet af biodynamiske og økologiske råvarer

Madordningen er forældrevedtaget og udgør pr. 1/1-2022 kr. 300 kr. årligt i 11 måneder.

Hønsefødder og gulerødder er vores formiddags haps og består af rugbrød klapsammen med smør og en gulerod.

Eftermiddagsfrugt består af æble og knækbrød med smør.

Påklædning

I Børnehaven har børnene brug for praktisk tøj som de kan lege og bevæge sig i.

​På barnets garderobeplads skal være:

I kurven - 2 sæt hele skriftetøj. Mere hvis dit barn lige har sluppet bleen eller er meget glad for at lege med vand. Varm striktrøje.

Tøjet skal passe i størrelse og til årstiden og være i naturmaterialer  bomuld, uld  og silke

I posen -Hue og vanter, solhat  (sommer)

I den røde lomme - hjemmesko

På knagen - Overtøj som passer til årstiden, termotøj og regntøj. Vandtæt flyverdragt (vinter)

Altid praktisk fodtøj. Der er vådt om morgenen i børnehaven og vi går tit på tur i mose

Forældrebetaling

Fra 1. august  2022 er prisen 2.502 kr. pr. måned i 11 måneder (juli er betalingsfri). Betalingen af skolepenge bedes tilmeldt til betalingsservice for at undgå et administrationsgebyr på kr. 150,-

Søskenderabat

Der kan søges fripladstilskud hos kommunen. Søskenderabat udløses automatisk fra kommunen.

Deltidsplads

I børnehaven Regnbuen er det ikke muligt at få en deltidsplads.

​Forældremøder / konsultation

Forældremøder Der afholdes fire forældremøder om året. Det første ligger i august/september. Ved dette møde medbringer alle en lille ret til et fælles måltid. De andre møder ligger i november, februar og maj.

En gang om året inviteres forældrene til 30 min konsultation. Man er naturligvis altid velkommen til at bede om en samtale, i fald man har brug for dette.

Arbejdslørdage / forældrerengøring

Arbejdslørdage er 2 gange om året, en med og en uden børn.

Forældrerengøring er 1 - 2 gange om året, men er velkommen til at tage barnet med.

Mobil

Forældrene må ikke tale i mobil i børnehaven, når børnene er tilstede.

Sygdom

Man bedes underrette børnehaven om morgenen inden kl. 08.30 når barnet er sygt, og oplyse sygdommens art.

Hvis barnet har haft en smitsom sygdom og har været behandlet med medicin, må det først komme i børnehave, når det ikke længere viser symptomer på sygdommen og i øvrigt har det godt.

Organisation

Børnehaven drives af Vidar Skolen, og er normeret til 30 børn i alderen fra 2 år og 9 måneder til 6 år. Vidar Skolens bestyrelse er ansvarlig for børnehaven Regnbuen. Lederen af Regnbuen er ansvarlig for den daglige drift af børnehaven, og lederen står samtidig til ansvar over for Vidar Skolen som ejer børnehaven.

Derudover har børnehaven sit eget forældrebestyrelse, hvis vigtigste opgave er at støtte børnehaven og pædagogerne i det daglige arbejder.

Tavshedspligt

Både børnehavepersonalet og forældrerådet har tavshedspligt. Tavshedspligten fortsætter, selvom ovennævnte ikke længere er beskæftiget med disse poster i børnehaven.

Støtteforening

Det er muligt allerede i børnehaven at blive medlem af støtteforeningen, der er en forening under Vidar Skolen. Foreningen driver bl.a. julebasaren og overskud herfra ligesom indbetalingerne fra medlemmer giver foreningen mulighed for at støtte særlige indsatsområder. Et medlemskab koster 200 kr. om året.