Praktisk​

Her byder vi velkommen til skolens yngste elever fra 1. – 4. klasse. Når skoledagen er slut møblerer vi lidt om, tager legetøj og kreative ting frem og skaber klasserne om til fritidsrum.

Målet er at skabe et fristed for børnene, hvor det er hyggeligt at være, og hvor en tryg og hjemlig atmosfære er med til at skabe glade og tilfredse børn med fællesskabsfølelse, fantasi og samarbejdsevne.​

Børnene inddrages i dagens praktiske gøremål, der snakkes, hygges, læses og fortælles historier. Der spilles spil, og børnene får hjælp til forskelligt håndarbejde.

Legestuedagen er børnenes fritid og byder sjældent på bundne aktiviteter.

Her kan de ånde ud efter en dag med form og undervisning. Her er der plads til fri leg og til at følge spontane idéer, inden for de rammer vi sætter.

I legestuetiden har børnene klare rammer og regler for, hvad man må og ikke må, for at omgås socialt og for at hjælpe hinanden.​

Rytme

Legestuen har åbent på alle skoledage efter skoletid kl. 12.30 - 16.00.

Kl. 12.30 står vores gårdpersonale klar i skolegården, og efterhånden som klasserne får fri, står deres legestuepædagoger klar ved dørene ind til klasserne og tager imod børnene. Vi hilser på hver enkelt elev og giver hånd. Herefter skal alle børn ud og have noget frisk luft i mindst en halv time.

Når vi har sagt goddag til børnene, får vi overleveret fra klasselæreren, hvordan elevernes skoledag har været.

​​

Dagens aktiviteter

• 12.30-13.00 Fri leg i gården
  • 13.00-14.00 Aktiviteter inde og ude: boldspil, mooncarts, bål, snobrød, leg i salen etc.
  • 14.00-15.00 Mellemmåltid i caféen (fredage serveres maden mellem 13.30-14.30)
  • 14.00-15.30 Aktiviteter inde og ude: håndarbejde/håndværk, spil, tegning etc.
  • 15.30-16.00 Fælles oprydning
  • 16.00 Legestuen lukker

Når vejret er lunt og tørt, rykker vi ofte Legestuen udenfor og er hele eftermiddagen ude i gård og have.

Eftermiddagsmad

Hver dag mellem kl. 14.00 og 15.00 serveres et let vegetarisk, biodynamisk/økologisk mellemmåltid i klasserne. Inden for dette tidsrum kan børnene selv vælge, hvornår de vil spise.

Der vil altid være en voksen i klasserne, til at hjælpe med servering af maden.

Der serveres et glutenfri/mælkefri alternativ til allergikere og veganere.

Påklædning og legetøj

I Legestuen har jeres barn brug for: Regntøj og gummistøvler samt hjemmesko i garderoben. De skal have skiftetøj i tasken og altid have tøj med egnet til årstiden.

Det er vores erfaring, at det skaber de bedste muligheder for god fælles leg, hvis børnene lader deres private legetøj blive hjemme og i stedet bruger Legestuens legetøj. Det er derfor ikke tilladt at have eget legetøj med i Legestue.

Løbehjul er ikke tilladt i skolegården og skal stilles i løbehjulsparkeringen ved cykelparkering.

Skateboards, rulleskøjter o.l. er heller ikke tilladt i Legestuen og skal blive på barnets plads i garderoben, til de skal hjem.

​​

Hente barn eller gå selv

Når I henter jeres barn, vil vi rigtig gerne hilse på jer, og vi beder jer derfor om lige at komme indenfor.

Vi vil i det hele taget gerne vide, om jeres børn bliver hentet eller selv skal gå hjem - og i så fald hvornår. Når der opstår ændringer, enten for en dag eller permanent, beder vi jer meddele os det skriftligt, så vi undgår misforståelser. Brug meddelelsesbogen eller en seddel.

Det er også vigtigt for os at vide, når det er en anden end jer, der henter barnet. Når vi har givet hånd, sagt farvel og tak for i dag, krydser vi barnet ud.

​Mobiltelefoner

​Hele skolens område er mobilfri zone. Både for elever, forældre og ansatte. Hvis det er nødvendigt at bruge telefonen, så henvises til området uden for skolegård og have, fx ved cykelparkeringen.

Legestuens mobiltelefoner benyttes kun af personalet, og da vi helst vil bruge tiden sammen med børnene, beder vi alle om kun at ringe, hvis det er af største vigtighed.

Undgå så vidt muligt at sende sms’er til jeres barn i legestuetiden, da det gør, at barnet får et fokus på at holde øje med sin telefon, fremfor at være til stede i de sociale aktiviteter og gøremål.

Ferie- og fridage

Åbent alle almindelige skoledage fra kl. 12.30 -16.00.

Der er pasningsordning 2 uger i skolesommerferien: Den sidste uge i juni og den første uge i august, fra kl. 8.00 - 16.00, hvis mindst 5 elever er skriftligt tilmeldt (der udsendes tilmeldingsseddel). Legestuen er lukket i alle andre ferier, samt den sidste dag før jule- og sommerferien.

Kommende 1. klasse har mulighed for at tilmelde sig Legestuens pasningsordning sidste uge i skolesommerferien.

​Se mere under Ferie og fridage

Forældremøder

Legestuens personale deltager ved mindst ét forældremøde i klasserne om året. Samarbejdet og kontakten med forældrene er en vigtig del af arbejdet i legestuen.

Det er derfor som regel altid muligt at få en snak med legestuens personale, når barnet hentes. Dog er vores fokus på børnene, så hvis der er dårlig tid når du henter, så aftal gerne et møde med os. Det kan fx være, at vi afsætter tid dagen efter til en hurtig snak eller tid til et møde, hvor vi sætter os et roligt sted. Du kan også kontakte os på mail: sfo@vidarskolen.dk

Skoleinfo​

Tlf.: 3965 7118