Undervisningsmiljøvurderings-rapport
Skriftlighed:
Kortlægningen af skolens fysiske, æstetiske og psykiske arbejdsmiljø administreres af skolens undervisningsmiljøudvalg, som pt. består af lærer Sørren Devach. Arbejdet registreres i UMV-tiltagsrapporten, som jævnligt ajourføres. I henhold til bestemmelse om offentliggørelse vil undervisningsmiljøvurderingen have sin faste plads på skolens hjemmeside fra januar 2005.
Det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø:
Fire fastlagte vedligeholdelsesdage, forældrerengøring og højtidsfester med praktisk vedligeholdelsesarbejde for forældre, elever og lærere, samt daglig fælles renholdning af undervisningslokaler har bl.a. til hensigt at fremme forståelsen og ansvarsfølelsen for skolens undervisningsmiljø.
Vedligeholdelsesudvalg og inventarudvalg varetager reparationer, forbedringer og fornyelser efter skolens behov. I det forløbne år er UMV-udvalget blevet en del af denne proces ved at registrere diverse behov og ved at deltage i udarbejdelse og opfølgning af handlingsplaner.
Det psykiske undervisningsmiljø:
Eleverne har i løbet af året behandlet emnet mobning. Dette ledte i foråret til en temadag, hvor alle klasser fremlagde forslag til initiativer på området. Her opstod bl.a. ideen om, at alle i en særlig 'guldbog' skulle skrive under på, at de ønsker en mobbefri skole.
Elev-engagement:
Både overskolen og mellemskolen har et elevråd og derfra er elevrepræsentanterne til UMV-udvalget udnævnt. Disse bliver i henhold til gældende regler delagtiggjort i UMV-arbejdet fra nu af. Elevrådene beskæftiger sig for øjeblikket med indretnings- og trivselsspørgsmål og har bl.a. fremsat forslag til ændring af tiltaleformen i overskolen.
Retningslinjer for elevrådene er ikke formuleret endnu, men det gøres snarest. Et elevbaseret arbejde med vurdering af undervisningsmiljøet på hele skolen lanceres af UMV-udvalget i løbet af foråret.