VIDARS Musikskole

På Vidar Skolen har vi et unikt og sprudlende musikliv både i og uden for skoletiden. Det er vi rigtig stolte af!

Alle skolens elever skal før eller siden indgå i et af de mange skole- og klasseorkestre og skal derfor også gå til instrumentalundervisning så man kan dygtiggøre sig til orkestertimerne og udvikle sin egen musikalitet på sit instrument. Alle elever fra 5. til og med 10. klasse skal således gå til instrumentalundervisning.

Instrumentalundervisningen udbydes på Vidars Musikskole, hvor man skal tilmelde sig. Vidars Musikskole står for al organisering og administration af instrumentalundervisning og musiske fritidsaktiviteter og alle spørgsmål vedr. dette kan henledes dertil. Husk at læse betingelserne grundigt når I tilmelder jer.

Al undervisning foregår i Vidar Skolens lokaler primært efter skoletid, men i ganske særlige tilfælde også i orkesterundervisning eller i løbet af skoledagen.

Vi anbefaler, at man i 9. og 10. klasse vælger hold-instrumentalundervisning da vores erfaring siger os, at eleven kan miste motivationen for at spille når man er ene. Derfor kan det være vigtigt at undervisningen er socialt funderet og elverne kan motivere hinanden. Er man glad for at spille solo fortsætter man selvfølgelig bare med det.

​Tilmelding

Link til direkte tilmelding:​

​Priser

Solo 20  4400 kr​

Solo 30  6000 kr

Duo 30  3700 kr

Trio 40   3300 kr

Musikkarrusel 3300 kr

Teori 3300 kr

Sammenspil Rytmisk/Kammermusik 2750 kr

Er du tilmeldt solo eller duo/trio gives 15% rabat på band/sammenspil/ensemble/Musikkarrusel.

Leje af musikinstrumenter

Vidar Skolens instrumentbank har flere instrumenter til rådighed og derfor er det muligt at leje musikinstrumenter som udgangspunkt kan der lejes instrument de første par år og derefter vil der blive taget stilling til om det er muligt at fortsætte et lejemål.

Det forventes at familier med elever i overskolen anskaffer eller lejer instrumenter andet sted, med enkelte undtagelser. Musiklærerne vil stå til rådighed med vejledning ved evt. nyanskaffelse.

Pris for leje af musikinstrumenter er ens for alle instrumenter: Kr. 1.100,- pr. år og trækkes over skolepengene i november måned

VALG AF INSTRUMENT

​I 3. klasse ved skoleårets start får hvert barn tildelt et strygeinstrument. Violin, Bratsch og Cello danner nu et klasseorkester. Eleverne får undervisning både i orkester og i deres eget instrument på små “stryger-hold”. Eleven spiller på sit instrument indtil 5. klasse, hvor det bliver muligt enten at skifte eller fortsætte. Dette valg sker i samarbejde med orkesterleder, elev og forældre.​​

MUSIK I FRITIDEN

Udover de obligatoriske orkesterinstrumenter kan man i sin fritid også gå til en bred vifte af musikalske fritidsaktiviteter herunder rytmisk sammenspil, klassisk ensemble, musikkarrusel, klaver, sang, guitar, trommer m.m. alt sammen for at understøtte vores rige musikliv. Ved holdundervisning skal der være min. 5 tilmeldinger før vi opretter holdene.

Øve-tips for elever

Jo mere du øver – desto lettere og sjovere bliver det!

• Spil hver dag. Som nybegynder kan du måske nøjes med at øve 10 minutter om dagen.

• Hav altid let adgang til dit instrument, så du nemt kan komme til at øve dig.
    • 10 min hver dag er bedre end 40 minutter aftenen, før du skal til spil.
    • Vær stædig, tingene går ikke altid let, men hvis du vil og klør stædigt på, vil du få store resultater.
    • Vær overbærende med dig selv. Når tingene ikke går som de skal kan man blive frustreret. Det er helt normalt, men lad det ikke gå ud over dit gode humør.
    • Spil med jævne mellemrum for dine forældre og venner.​
    • Øv både på orkesterstemmen og på solomelodier, men spil ikke kun det, du ”har for”. Spil også noget, du selv finder på eller har hørt et andet sted.
    • Når du øver, bør du også spille nogle af de gamle numre, som du er god til. Hold hele tiden gang i 3-4 numre. Gerne dem, du holder mest af at spille.
    • Når du øver et stykke, så læg mærke til, hvor du kikser. Når du kommer til et svært sted, så spil ikke helt forfra, hver gang det går galt, men gentag lidt før det svære sted. Når du har lært det, så videre til det næste svære sted og gør det samme. Altså: Begynd ikke forfra hver gang, du laver en fejl, men​

ØVE-TIPS FOR FORÆLDRE

HVORDAN STØTTER JEG MIT BARN I AT SPILLE PÅ SIT INSTRUMENT?

• Du behøver ikke have forstand på musik for at kunne hjælpe og støtte dit barn i musikalsk udfoldelse. Det vigtige er, at du lytter til barnets musik med jævne mellemrum og viser interesse.
  • I de første undervisningsår er det vigtigt, at eleven bliver vant til at have sit instrument i hænderne og føle sig hjemme på det, vigtigere end at kunne spille et stykke perfekt.​
  • Find et godt øvested for barnet – et sted, hvor øvningen aldrig vil være til gene, og hvor den kan finde sted, lige når det passer. Barnet må aldrig få fornemmelse af, at øvningen er en belastning for andre.
  • Ros dit barn, det er den vigtigste form for motivering. Ros uanset hvor lille et fremskridt, barnet gør og “nyd” de små koncerter som opstår.
  • Vær opmærksom på, at der vil være op- og nedperioder i ethvert barns musikalske udvikling. Mange gange synes man ikke, at barnet når nogen steder, men det er en hel naturlig del af den musikalske udvikling.
  • Hav en god kommunikation med instrumentallærere. Mød op og hils på underviseren så I lærer underviseren at kende og får sat ansigt på. Hvis barnet i en periode synes at mangle interesse for at øve skal I endelig kommunikere dette til underviseren. Det er vigtigt fortsat at komme til musikundervisningen, også i perioder, hvor der ikke – eller næsten ikke – øves derhjemme.​

OM VIDARS MUSIKSKOLE

Vidars Musikskole er stiftet i foråret 2023 som en folkeoplysende forening konstitueret i Gentofte kommune.​

Bestyrelsen består af:

Aleksandra Aia H. Bertelsen